for tjenester og leveranser levert av
Voit AS
Org.nr: 811754862
Verkstedbakken 13, 8514 Narvik
Heretter kalt Leverandøren
Disse betingelsene gjelder fra 01.10.2024
§1 Formål og gyldighet
Generelle betingelser gjelder for alle leveranser av varer og tjenester som ikke er regulert av annen gyldig avtale inngått mellom Kunden og Leverandøren. Når tjenesten eller varen tas i bruk, eller faktura betales, ansees betingelsene her som akseptert. Leverandørens faktura angir at gjeldende Generelle Betingelser er publisert på Leverandørens nettsted. Generelle Betingelser gjelder også for inngåtte avtaler av type «Tjenesteavtale».
§2 Definisjoner
§2.1 Kunden
«Kunden» er den som mottar varer eller tjenester som Løpende Leveranser og/eller som har inngått en Tjenesteavtale.
§2.2 Tjenesteavtaler
Tjenesteavtaler signeres av partene og inneholder Tjenestebeskrivelse som definerer leveransen. Tjenesteavtaler angir avtalte, spesifikke leveranser beskrevet i gjeldende Tjenestebeskrivelse og tilhørende Service Level Agreement (SLA).
Tjenesteavtaler er underlagt alle Generelle Betingelser som angitt i dette dokument med mindre det er angitt betingelser i Tjenesteavtalen som kommer i motstrid. Ved motstrid mellom Tjenesteavtalen og Generelle Betingelser har Tjenesteavtalen forrang.
§2.3 Løpende Leveranser med Tjenestebeskrivelser
Tjenester som leveres som Løpende Leveranse og som har en egen Tjenestebeskrivelse, er underlagt alle Generelle Betingelser som angitt i dette dokument med mindre det er angitt betingelser i Tjenestebeskrivelsen som kommer i motstrid. Ved motstrid mellom Tjenestebeskrivelsen og Generelle Betingelser har Tjenestebeskrivelsen forrang.
§3 Endring i Tjenestebeskrivelse
Leverandøren kan endre Tjenestebeskrivelser for tjenester som leveres. Dette gjøres for at tjenestene skal holde tritt med utvikling i teknologier og metoder som benyttes i leveranser.
§4 Taushetsplikt og behandling av kundedata
Kundedata lagres i henhold til gjeldende Tjenestebeskrivelser, eventuell inngått Databehandleravtale i henhold til Personopplysningslovens § 13, jf. § 15 og personopplysningsforskriftens kapittel 2, og vår generelle Personvernerklæring. All informasjon som partene blir kjent med i forbindelse med gjennomføringen av Avtalen skal behandles konfidensielt og ikke gjøres tilgjengelig for utenforstående uten skriftlig samtykke fra den annen part. Dette gjelder også etter at Leveransen er opphørt. Ansatte eller andre som fratrer sin tjeneste hos en av partene, skal pålegges taushet også etter fratredelsen om forhold som nevnt ovenfor. Leverandøren er kjent med bestemmelsene om taushetsplikt i henhold til regnskapslovens § 10 og revisorlovens § 6-1 og vil sikre at verken leverandøren selv, ansatte eller underleverandører bryter disse bestemmelsene. Kunden har rett til å kreve at leverandøren årlig bekrefter at taushetsbelagt informasjon er behandlet i samsvar med loven.
§4.1 Informasjonssikkerhet
Leverandøren skal kunne dokumentere at man følger alminnelig anerkjente standarder for informasjonssikkerhet på de områder som er aktuelle etter tjenestens art.
§4.2 Databehandleravtale
Leverandørens Databehandleravtale gjelder for alle tjenester som tas i bruk.
§4.3 Beskyttelse av data
Leverandøren skal vise aktsomhet og på forsvarlig vis beskytte data som kunden lagrer i Tjenester som er omfattet av disse Generelle Betingelser.
§5 Systemsikkerhet
For tjenester som leveres under en Tjenestebeskrivelse, gjelder følgende bestemmelser vedrørende Systemsikkerhet såfremt ikke annet er angitt i tilhørende Tjenestebeskrivelse eller SLA.
§5.1 Gjensidig varslingsplikt ved sikkerhetshendelse
Partene har gjensidig plikt til snarlig varsling dersom man blir
kjent med en trussel eller sikkerhetshendelse som kan påvirke Tjenesten.
§5.2 Leverandørens forpliktelser
Leverandøren skal til enhver tid etterstrebe å sikre Kundens systemer som leveres under gjeldende Tjenestebeskrivelse, i henhold til Tjenestens omfang, gjeldende lovgivning, Leverandørens sertifiseringer, underleverandørenes anbefalinger og industrinormer.
§5.3 Kundens Forpliktelser
Kunden aksepterer Leverandørens retningslinjer for brukernes tilgang og benyttelse av systemene, og skal iverksette Leverandørens rimelige og saklige sikkerhetsbegrunnede tilrådinger selv om disse oppleves av Kunden og deres brukere å medføre ulempe og/eller kostnader.
§5.4 Tiltak ved Sikkerhetsavvik
§5.4.1 Opphevelse av SLA og stenging av Kundetjenester
Dersom kunden ikke etterkommer skriftlige sikkerhetstilrådinger innen rimelig tid hensyntatt trusselens alvorsgrad, kan Leverandøren iverksette tiltak opp til og inkludert:
• Opphevelse av SLA
• Stenging av tilganger
Tiltak gjelder inntil forholdet er brakt i orden. Stenging av sikkerhetsmessige årsaker regnes ikke med i Oppetidsberegninger. Nedetid ved sikkerhetstiltak er ikke medtatt i nedetidsberegninger. Saklige og varslede sikkerhetstiltak danner ikke gyldig grunnlag for oppsigelse, reklamasjon eller prisavslag.
§5.4.2 Ekstraordinære trusselsituasjoner
Dersom det oppstår alvorlige sikkerhetstrusler mot Leverandøren eller Kunden, som antas å kunne påføre vesentlig skade, kan Leverandøren gjøre alle rimelige tiltak inkludert stenge hele eller deler av systemer og Kundens tilganger uten nærmere varsel.
Tiltak skal vare så kort tid som mulig og Leverandøren skal i rimelig tid informere Kunden om hendelsesforløpet. Etter sikkerhetstiltak er gjennomført og systemer og tilganger er gjenopprettet, skal Leverandøren sende skriftlig rapport om tiltaket til Kunden.
Nedetid under Ekstraordinære trusselsituasjoner, som rammer Kunden, regnes ikke med i Oppetidsgarantier, Oppetidsforventninger eller SLA.
§6 Lisenser
Nødvendige lisensrettigheter for programvare for produksjon av Tjenester innehas av Leverandøren, og kostnader for dette bæres av Leverandøren, med mindre det er oppgitt annet i Tjenesteavtale aller Tjenestebeskrivelse.
Lisensrettigheter har 12 måneders varighet regnet fra bestillingsdag, med mindre lisensleverandørens betingelser sier noe annet. Kunden er ansvarlig for å dekke alle kostnader forbundet med lisenser til programvare som benyttes av Kunden, med mindre det er oppgitt annet i Tjenesteavtale eller Tjenestebeskrivelse.
Leverandørens egenproduserte Programvare som benyttes som del av leveransene er beskyttet av lover og internasjonale avtaler om opphavsrett, herunder lov av 12. mai 1961 nr. 2 opphavsrett til åndsverk m.v. Generelle Betingelser gir lisens til Kunden for bruk av Programvaren, hvilket innebærer at eiendomsretten til Programvaren ikke overdras til Kunden.
Eiendomsretten til Programvaren og den medfølgende dokumentasjon samt alle immaterielle og industrielle eiendomsretter som inngår i nevnte materiale, beholdes helt ubeskåret av Leverandøren. Programvaren må behandles på samme måte som alt annet materiale som er beskyttet ved opphavsrett. Kunden har ikke rett til kopiering, endre, utleie, leasing eller annen distribusjon av Programvaren til annen part.
§7 Merkantile bestemmelser
§7.1 Vederlag
Med mindre det er angitt betingelser i Tjenestebeskrivelsen som kommer i motstrid med Generelle Betingelser har leverandør rett til vederlag
• Fastpriselementer faktureres forskuddsvis ved oppstart av Leverandøren sin leveranse.
• For reiser, diett og oppholdsutgifter med beløp tilsvarende Statens satser.
• For eventuelle utlegg som Kunden plikter å bekoste. Vederlaget skal tilsvare kost pris + 10% administrasjonstillegg, hvis ikke annet er avtalt.
• Reisetid knyttet til oppdraget vil bli fakturert som medgått tid.
§7.2 Fakturering av konsulenttjenester
For løpende timeoppdrag vil Leverandøren fakturere for utført arbeid til gjeldene timepris, minimumstid er 30 minutter.
Kontortiden er mellom 08:00 og 16:00 alle hverdager, se ukenr.no/kalender. Nattestid er tiden mellom 22:00 og 08:00
Helgen starter fredag kl 16:00.
Helg eller nattestid faktureres med 100% overtidstillegg, mens annet arbeid utenfor kontortiden faktureres med 50% overtidstillegg.
Hendelser som må håndteres utenfor kontortiden faktureres med gebyr kr 2500,- + minimum 2 timer + 100% overtidstillegg.
§7.3 Prisendring
Leverandør kan endre Avtalens priser med 1 måneds skriftlig varsel i henhold til konsumprisindeksen for varer og tjenester, begrenset til to ganger per år. Leverandør kan endre Avtalens priser med 1 måneds skriftlig varsel i henhold til forandringer i kostnader for arbeid og deler, herunder for eksempel dokumenterte prisendringer fra underleverandør. I tillegg kan prisene settes opp fortløpende ved utløp av eventuell garanti.
Ved endringer i valutakurser som påvirker kostnader i forbindelse med ytelsene, kan Leverandøren justere prisene tilsvarende uten ytterligere varsel. Dersom annet ikke er avtalt skriftlig, benyttes valutakursen på den dagen Leverandøren bokfører fakturaen fra sin underleverandør i aktuell fremmed valuta.
§7.4 Offentlige avgifter
Priser angitt er eksklusive skatter og offentlige Avgifter.
§7.5 Fakturering og morarenter
Tjenester faktureres i henhold til gjeldende priser som publisert på Leverandørens nettsider og nærmere regler i Tjenesteavtale eller Tjenestebeskrivelse. Forbruksbaserte tjenester faktureres ved forbruk med 14d kredittid. Ved forsinket betaling betales forsinkelsesrenter i samsvar med den til enhver tid gjeldene prosentsats etter lov om renter ved forsinket betaling.
§7.5.1 Mislighold av betaling
Med mislighold menes mer enn 3 purringer på forfalte fordringer. Hvis kunde misligholder betaling av fordringer fra Leverandør, opphører Leverandørens ansvar i henhold til Generelle Betingelser, Tjenesteavtale og Tjenestebeskrivelser med øyeblikkelig virkning inntil misligholdet er brakt til opphør. Ved slik mislighold kan Leverandøren stenge tjenestene med umiddelbar virkning. Eventuell reetablering av tjenester vil det påløpe et gebyr på 5 000,-. Kunden kan ikke holde tilbake betaling grunngitt med reklamasjon. Tvister skal behandles i overensstemmelse med reglene i avsnitt «Tvister» senere i dette dokument. Kundens ansvar i forhold til Avtalen løper uavhengig av om Leverandøren har redusert sitt tjenestenivå som følge av misligholdet.
§7.6 Force Majeure mv.
Dersom avtalens gjennomføring helt eller delvis hindres, eller i vesentlig grad vanskeliggjøres av forhold som ligger utenfor partenes kontroll, suspenderes partenes plikter i den utstrekning forholdet er relevant, og for så lang tid som forholdet varer. Slike forhold inkluderer, men er ikke begrenset til, streik, lockout og ethvert forhold som etter norsk rett vil bli bedømt som force majeure. Hver av partene kan imidlertid si opp Tjenesteavtale eller Løpende Leveranse med en måneds varsel dersom force majeure tilfellet gjør det særlig byrdefullt for parten å opprettholde avtalen.
§7.7 Reklamasjon, mislighold m.v.
§7.7.1 Reklamasjon
Den som vil påberope seg at avtalen er misligholdt, må omgående og uten unødig opphold reklamere skriftlig etter at vedkommende fikk kjennskap til misligholdet. Reklamasjon må skje innen 30 dager etter at forholdet ble kjent for parten.
§7.7.2 Utbedring og prisavslag
Dersom kunden i avtaleperioden skriftlig reklamerer i samsvar med forrige punkt og det faktisk foreligger et saklig mislighold, skal Leverandør foreta nødvendige utbedringer for at Tjenestebeskrivelsens ytelser og krav skal bli oppfylt. Dersom Leverandør etter gjentatte forsøk ikke lykkes med utbedringer, kan kunden i stedet for utbedring kreve forholdsmessig prisavslag. Eventuelle påløpte standardiserte sanksjoner og forsinkelsesrenter skal komme til fradrag ved beregning av prisavslag.
§7.7.3 Heving
Hver av partene har rett til å heve avtalen med 14 dagers varsel ved vesentlig mislighold fra den annen part. Dersom den misligholdende part har utbedret forholdet som utløste hevingsretten innen fristen på 14 dager er gått ut, bortfaller retten til heving. En part kan heve avtalen dersom den annen part innstiller sine betalinger, innleder gjeldsforhandlinger
eller det åpnes konkurs.
§7.7.4 Erstatning
Ved mislighold kan den part som rammes kreve erstatning for dokumentert økonomisk tap etter alminnelige prinsipper for erstatninger i avtaleforhold med følgende begrensninger: Indirekte tap og tap av data dekkes ikke. Som indirekte tap regnes, dog ikke begrenset til, kundens tap av fortjeneste av enhver art, tap grunnet driftsavbrudd, avsavnstap og krav fra tredjepart. Eventuelle påløpte standardiserte sanksjoner og forsinkelsesrenter skal komme til fradrag ved erstatningsutmålingen. Erstatningskravet kan uansett ikke overstige laveste beløpet av enten:
• Det samlede vederlag eksklusive merverdiavgift Kunden har kjøpt tjenester for siste 3 måneder før erstatningskravet oppstod,
eller
• kroner 100.000, –
Ansvarsbegrensningene gjelder ikke dersom vedkommende part har utvist grov uaktsomhet eller forsett.
§7.7.5 Varighet og opphør
Tjenesten har en varighet på 1 år fra oppstartsdato og fornyes deretter automatisk for 1 år om gangen, med mindre den sies opp av Kunde 3 mnd. før fornyelsestidspunkt.
Ved oppsigelse utenfor bindingstid og tjenester som ikke har bindingstid gjelder 3 mnd. oppsigelsestid.
Utstyr som er plassert hos kunde under en Tjenesteavtale skal returneres til leverandøren innen 1 måned etter opphør. Ikke returnert utstyr vil bli fakturert kunde.
§7.8 Bestemmelser ved opphør
Leverandøren har plikt til å overføre til Kunden, eller til tredjepart utpekt av Kunden:
• Kundens data og konfigurasjoner inkludert de sikkerhetskopier av Kundens data som Kunden ønsker.
• Lisenser (disposisjonsrett) og avtaler som Leverandøren administrerer på Kundens
vegne.
Kunden vil belastes for arbeide ved uthenting og medgåtte materialer.
Når avtalen bringes til opphør grunnet oppsigelse fra Leverandørens side, eller andre avtalemessige forhold hos Leverandøren, har Kunden rett til å få refundert forskuddsbetalte og ubenyttede periodiske og løpende tjenester.
Når avtalen bringes til opphør grunnet oppsigelse fra Kunden, har Kunden ikke rett på refusjon av ubenyttede tjenester.
§7.9 Lovvalg og verneting
Avtalen er underlagt norsk rett. Partene vedtar Midtre Hålogaland tingrett som verneting.
§8 Tap av data
Leverandør er kun ansvarlig for tap av data ved påvist grov uaktsomhet eller forsett. Dette er i henhold til standard «Ansvarsforsikringsvilkår for EDB-bedrifter».
Dersom Kunden ønsker ytterligere forsikring mot tap av data anbefales det at Kunden tegner egen ”Driftstapsforsikring mot EDB skader” hos sitt forsikringsselskap.
§9 Markedsføring
§9.1 Referansepresentasjon
Leverandøren forbeholder seg retten til å presentere kunderelasjonen i en referansepresentasjon, hvis materiale kan brukes på Leverandørens websider, i digitalt presentasjonsmateriale, eventuelle trykksaker og andre kanaler der det anses passende. Kunden må gi Leverandøren skriftlig melding dersom slik bruk ikke er ønskelig, eller dersom alt innhold og materiale ønskes godkjent av Kunden før det tas i bruk. En referansepresentasjon vil alltid være positivt fremstilt, og er ment å gi markedsføringseffekt både for Kunden og Leverandøren.
§9.2 Nyheter og sosiale media
Leverandøren forbeholder seg retten til, kortfattet og på overordnet nivå, å presentere kontraktsinngåelse, -fornyelse og kunderelasjon i nyhetsøyemed, på Leverandørens websider, i Leverandørens kanaler på sosiale media og evt. på andre egnede steder. Slik nyhetspublisering vil alltid være positivt fremstilt, og er ment å gi markedsføringseffekt både for Kunden og Leverandøren.
§10 Vedlikehold
Leverandøren utfører preventivt vedlikehold på sine tjenester.